v.26

Idag går jag in i vecka 26, det går så snabbt men endå känns det som det inte händer ett skit haha ;D.

Eller jo, igår när jag och maxen satt på bussen så kände jag hur min piercing i naveln började spänna som fan, så började det göra skitont, så jag var tvungen att ta ut den på en gång kändes som den skulle spricka och då märkte jag att det gick segt att få ut den ..
Sen när jag kom hem och såg min mage i spegeln så såg jag att piercing hålet förflyttat sig upp på magen och att jag har en vit ring runt naveln? :S .. Den vita ringen är så de som vart inne i naveln och inte fått färg när jag var i thailand haha ..
Snart står nog min navel ut, den är iaf på god väg ;D haha
Idag så har jag precis ringt och avbokat min 3D/4D ultraljuds tid för att de är så långt kvar :( Men har ringt och bokat tid för vanligt ultraljud nästa vecka istället, på sibyllekliniken :) 320 kr istället för 1700 kr som 3D/4D kostar :)
Så förhoppningsvis kanske vi får veta vad den lilla där inne är för något? :) Men ska inte förvänta mig förmycket heller, kan ju bli som förra gången då den lilla inte vill visa vad h*n är va något :)
v. 26 (25+0), 104 dagar kvar av 280. 176 avklarade dagar :)

Bebisen

I vecka 26 är medelkroppslängden 35 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 900 gram. Huvudets omkrets är nästan 25 cm.

Efter att i en månad har haft ögonen slutna så börjar bebisen att öppna dem under denna vecka. Ögonen är nästan helt färdigutvecklade.

Bebisen kommer att fortsätta att bilda underhudsfett, även om det vid den här tiden fortfarande är ganske liten och tunn. Vid förlossningen kommer den att ha samlat på sig tillräckligt för att klara den tuffa världen utanför livmodern och för att få det typiska rultiga bebisutseendet.

Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna försörja det allt större fostret. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.

Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser.

Ditt barns hicka uppfattar du som små rytmiska kittlingar.

 

Du

Övre delen av din livmoder är nu c:a 6 cm ovanför din navel, och du kommer fortsätta att växa ungefär 1 cm per vecka. Om du har ätit balanserat och närigsriktig kost har du förmodligen gått upp omkring 7-10 kg fram till nu.

Eftersom bebisen ligger högre upp i buken nu så kan det hända att du ibland upplever att det gör ont under revbenen.

 


Nu kan du få din nattsömn störd. Barnet har vuxit och kan ge värk i ryggen hos den blivande mamman, det blir jobbigt att hitta en skön sovställning. Använd kuddar på lämpliga ställen till exempel mellan knäna då hon ligger på sidan. Prova er fram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0